Hereplein
Groningen

Charlemagne Palestine maakte in eerste instantie carrière als muziekant en video- performance kunstenaar. Gaandeweg combineerde hij deze activiteiten met tekeningen en beeldend materiaal. In zijn jeugd was Charlemagne al gecharmeerd van teddyberen, die bij hem om de hoek in Brooklyn in 1902 waren uitgevonden. Ontstaan binnen zijn Joodse omgeving is een teddybeer voor hem geen speelgoed, maar een animistisch wezen dat verbonden is met de traditie van de Golem en Oriëntaalse, Afrikaanse en Aboriginalculturen waarin beelden en poppen in contact staan met het dierenrijk. Teddyberen gingen een steeds grotere rol spelen bij zijn performances. Hieruit ontstonden installaties en tentoonstellingen die zijn opgebouwd met zijn enorme verzameling teddyberen. Ze vormen een kleine stam binnen een enorm, wereldwijd netwerk van pluizige wezens die nauw verbonden zijn met het dierenrijk. Een gedeelte van deze stam was neergestreken in het Tschumipaviljoen. Waar ze werden ondersteund door de geluids opname die Felix Hess maakte van de Mexicaanse kikker Bufo Marinus en een opname van Charlemagne Palestines orgel compositie Schlingen-Blängen, een klassieker uit de minimal music.